Paradoxal, cu cît lumea devine mai mică şi viteza de deplasare dintr-un punct în altul al planetei se scurtează, cu atît se intensifică dorinţa omului modern de a călători. Părem să fi intrat într-o cursă contra-cronometru de a bifa cît mai multe puncte vizitate pe harta globului. „Îmi plac călătoriile“ a ajuns propoziţia obligatorie de definire personală, prezentă oriunde, de la CV la profilul pe Facebook. Un impediment major în calea freneziei voiajurilor îl constituie, pentru cei mai mulţi dintre noi, banii. Dar minţile inventive au găsit o soluţie şi pentru această problemă, la prima vedere greu de rezolvat.
Din gazdă în gazdă
„CouchSurfing: un neologism care se referă la practica de a te muta dintr-o casă a unui prieten în a altuia, unde dormi în orice spaţiu disponibil, pe duşumea sau pe canapea, şi unde stai, în general, cîteva zile, înainte să te muţi în următoarea casă.“ Wikipedia a înregistrat neologismul, însă cea care l-a făcut faimos este compania CouchSurfing International Inc., cu sediul în San Francisco. În 2003, aceasta a deschis site-ul couchsurfing.org, care funcţionează în felul următor: cei care doresc să fie gazde sau oaspeţi îşi fac un profil online unde prezintă informaţii şi fotografii, personale sau ale casei unde locuiesc. Astfel, doritorul de călătorii poate sta cîteva nopţi gratis şi oferă reco-mandări gazdei, care la rîndul său e liberă să evalueze comportamentul şi personalitatea oaspetelui. Din aceste evaluări reciproce s-a format o reţea de gazde-vizitatori care are în prezent trei milioane de membri înregistraţi, în 80.000 de localităţi din 245 de state şi teritorii. Couchsurferii se laudă că în acest moment constituie nu numai o comunitate, ci şi o stare de spirit. „Canapeaua“ menţionată în denumire şi definiţie a devenit de mult o simplă metaforă: de obicei, oaspeţii sînt primiţi în cele mai bune condiţii pe care g