„Nu sunt un tip destept. Ma pricep sa deschid hipermarketuri si asta fac”, ma intampina Philippe Lejeune, curios sa stie ce vreau sa aflu de la el. Direct si lipsit de limbajul de lemn al multinationalelor, seful hipermarketurilor Cora Romania prefera sa lucreze cu cifrele pe masa. La propriu. Face rapid o schita cu evolutia consumului in anii de criza, subliniaza nervos scaderile procentuale, dar cand il intreb de retailulul la orizontul lui 2012, pixul ramane, pentru cateva secunde, suspendat in aer.
„Suntem la mijlocul podului si nu stim ce se va intampla. Acum poti sa vezi putin din drumul pe care ii ai de parcurs, dar nu pana la capat”, spune Philippe Lejeune (foto).
Trecutul este clar: consumul a scazut, anual, cu cat 5% in anii de criza, romanii din strainatate au redus dramatic sumele de bani pe care le trimiteau celor de acasa, iar impactul cresterii taxei pe valoarea adaugata (TVA) a dus, cel putin in cazul Cora, la o scadere a cifrei de afaceri cu 10% - bani pierduti in favoarea pietei negre, dupa cum estimeaza managerul. Cu toate acestea, actionarii Cora au decis anul trecut sa dezghete planurile de expansiune pentru Romania. O miscare ce s-a aliniat strategiei celorlalti jucatori care, spre deosebire de Cora, nu stopasera inaugurarile in perioada crizei.
In ultimii cinci ani, jucatorii din retailul FMCG (fast moving consumer goods/ produse de larg consum) modern au deschis magazine cu o frecventa medie de 117 magazine pe an, astfel ca la final de 2010 totalul ajunsese la 729 de unitati, potrivit unui studiu al firmei Contrast Management-Consulting. In numai cativa ani, comertul modern a reusit sa acapareze 50% din totalul pietei, in detrimentul comertului traditional.
Pana acum 10 ani, romanii erau obisnuiti sa faca piata si sa mearga la buticul sau alimentara din colt. In 2001, francezii de la Carrefour au adus in zona Mil