După trei ani de experimente prin şcoli şi licee, a fost lansat în această iarnă primul Ghid de Educaţie Urbană din România, document ce va sta la baza unui viitor manual alternativ.
„E foarte tare! Am participat la proiectul «Ia-ţi oraşul înapoi!» şi am aflat lucruri interesante despre oraş, pe care altfel nu ţi le spune nimeni. Ar fi o idee foarte bună ca educaţia urbană să fie materie la şcoală, să se predea o oră pe săptămână", spune Ana, elevă la liceul „Ştefan Odobleja" din Capitală.
Vă puteţi gândi că patrimoniul industrial şi explorarea urbană nu sunt cele mai interesante subiecte de conversaţie între liceeni. Greşit! Tinerii care s-au implicat în proiectul „Ia-ţi oraşul înapoi!", cea mai amplă iniţiativă de acest gen, derulată în şapte licee şi opt şcoli din Bucureşti, vorbesc cu însufleţire despre ce au făcut din noiembrie 2010 când a demarat proiectul şi până în prezent. Şi au făcut o mulţime de lucruri! Pentru început, elevii au învăţat despre istoria urbanistică şi arhitecturală a Capitalei, despre graffiti ca artă publică, despre patrimoniu, explorare şi intervenţii urbane.
Apoi au realizat filme documentare şi prezentări multimedia pe teme precum arta străzii, sporturi urbane, demolări, clădiri de patrimoniu, istoria unor parcuri bucureştene sau viaţa de noapte a oraşului.
Elevii au înfrumuseţat cu carioca fotografiile unor zone din oraş
Adolescenţii au schimbat faţa oraşului
Dar cele mai interesante activităţi au fost de departe intervenţiile în spaţiul public: elevii au îmbrăcat gardurile şcolilor în graffiti, au construit băncuţe, au amenajat curtea unei şcoli cu mobilier din lemn şi plante, au transformat aspectul unui parc din rău famatul cartier mărginaș Ferentari, readucându-l la viaţă. Toate acestea s-au întâmplat datorită Asociaţiei Komunitas, un ONG care şi-a propus să schimbe mentalităţ