Numele lui Paul Cézanne, pe care toată lumea îl consideră pe bună dreptate drept unul dintre premergătorii artei moderne şi chiar părintele cubismului, este foarte legat în imaginarul colectiv de sudul Franţei, mai ales de oraşul Aix-en-Provence. Este adevărat că Paul Cézanne rămâne un fiu al Provenţei şi mai ales al oraşului Aix-en-Provence, unde s-a născut pe 19 ianuarie 1839 într-o familie modestă: tatăl său era pălărier. Este adevărat şi faptul că Paul Cézanne a pictat ca nimeni altul peisajele Provenţei, de exemplu Muntele Sainte-Victoire, o ocazie acum pentru provensali de a organiza adevărate pelerinaje culturale pe urmele acestui geniu al picturii moderne.
Organizatorii expoziţiei Cézanne la Paris vor însă să demonstreze că acest mare artist s-a realizat totuşi la Paris şi nu în Provenţa, şi că jumătate din viaţa sa activă şi-a petrecut-o în Oraşul Luminilor, pe fondul unei teribile bătălii, la acea epocă, între academişti şi modernişti.
Matei Vişniec a vizitat expoziţia Cézanne la Paris, deschisă până pe 26 februarie 2012 la Muzeul Luxembourg:
Expozitia captează, prin picturile, acuarelele şi desenele realizate de Cézanne în capitala Franţei şi în regiunea pariziană, atmosfera din a doua jumătate a secolului al XIX-lea, când se năştea impresionismul. Prima sosire a lui Cézanne la Paris s-a produs în aprilie 1861. Cézanne avea 22 de ani şi venea în universul capitalei franceze îndemnat de un prieten, care era de fapt scriitorul Emile Zola, şi el un fiu al Provenţei şi al oraşului Aix-en-Provence.
Parisul era la ora aceea efectiv capitala mondială a artelor. Alţi mari artişti încercau, concomitent cu Cézanne, să defrişeze noi căi în pictură: Courbet, Auguste Rénoir, Sisley, Pissaro, Monet, erau în plină activitate. Cézanne a fost confruntat imediat, la Paris, la fel ca şi alţi pictori inovatori, cu obtuzitatea criticilor şi a acad