Pentru locuitorii acestui mic stat insular, credintele mistice trec de bariera imaginarului. Desi majoritatea populatiei se declara romano-catolica, credinta in zeitatile vodou atinge aproape acelasi prag, impactand aproape toate aspectele vietii spirituale si culturale. Exista si o convingere adanca in existenta mortilor vii, care sunt treziti din mormintele lor de practicanti ai magiei negre.
Vodou are un caracter sincretic impletind intr-un singur rit crestinismul romano-catolic si diverse credinte specifice indigene si africane. Atunci cand spaniolii, iar apoi francezii au inceput sa aduca sclavi din vestul continentului african, i-au fortat sa renunte la sistemul lor confesional si sa-l adopte pe cel crestin.
A existat o rezistenta pasiva, incorporand elementele religiei catolice celor traditionale. Tinand cont si de varietatea populatiilor din care se trageau sclavii, s-a creat acest amestec care va da nastere mai tarziu practicilor vodou.
Revolutia haitiana si ruptura de papalitate, care hotarase sa nu mai trimita misionari sau preoti, aceia responsabili pentru crearea unor granite religioase stricte, au permis astfel mai tarziu intrepatrunderea reciproca si mai profunda a cultelor.
Impletire de credinte
De pilda, sfintii crestini sunt transmutati divinitatilor vodou (Sfantul Petru poate fi asociat cu Papa Legba prin capacitatea lor de intermediar dintre cele doua lumi), iar unii chiar devin parte din panteonul vodou( Sfantul Arhanghel Mihail).
Aceste divinitati sunt cunoscute sub numele comun de "L'wha", iar ele fac legatura cu un creator care este dincolo de intelegerea oamenilor, numit Bondye. Numele provine de la "bon Dieu" sau "bunul Dumnezeu".
Prin aceste spirite el isi face simtita prezenta, iar veneratia haitienilor este astfel indreptata mai mult asupra lor. L'wha sunt