În anul 2011, până în decembrie, transportatorii rutieri au înregistrat o creştere a preţului la carburanţi (motorină) în România cu circa 20%. Scumpirile au fost operate în baza diferitelor justificări „mai mult sau mai puţin plauzibile“, transmite Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR).
„Anul 2011, a început cu aplicarea calendarului de majorare a accizelor carburanţilor - acciza la benzină a ajuns la pragul minim din UE de 359 de euro pe mia de litri, încheind perioada de tranziţie de 4 ani, iar acciza la motorină majorată la 302,51 euro/1.000 de litri îşi urmează calendarul până la 1 ianuarie 2013, când trebuie să atingă un minim de 330 Euro/100 litri. La începutul lui 2012, acciza la motorină va înregistra o creştere de 4,46% în euro, de la 302,51 euro/1.000 de litri la 316,03 euro/1.000 de litri, iar datorită diferenţei de curs dintre ratele oficiale de schimb euro/leu pentru calculul accizelor, comunicat de Banca Centrală Europeană în prima zi lucrătoare a lunii octombrie pentru anul următor şi publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, se va înregistra o creştere de la 4,2555 lei pentru 1 euro în 2011, la 4,3001 lei pentru 1 euro în 2012, adică 0,8%. Astfel va rezulta o creştere în lei a accizei de 5,27%, ceea ce poate justifica o creştere a preţului motorinei de maximum 2%. (8,53-10 bani pe litru)“, explică, într-un comunicat, conducerea UNTRR.
Tarifele de transport trebuie majorate „imediat“
Având în vedere ponderea costului motorinei în operaţiunile de transport rutier, „considerăm necesară o majorare imediată de la 12012, a tarifelor de transport cu minimum 1%“, precizează UNTRR.
De asemenea, „ţinând seama de faptul că ponderea costului cu transportul rutier în valoarea finală a produselor poate reprezenta de cele mai multe ori maximum 5% din valoarea finală a produselor pe raft, estim