Cuprinsi de febra Sarbatorilor, romanii au trecut, parca prea usor, peste o informatie care, pe mine, cel putin, m-a lasat perplex. In Ajunul Craciunului, inspectorii OPC Cluj descindeau la trei mari magazine alimentare, Billa, Real si Cora, constantand ca acestea schimbau ambalajul de pe caserolele cu carne expirata, pe care o repuneau in vanzare.
In urma constatarii neregulilor, inspectorii OPC Cluj au dat amenzi a cate 30.000 de lei pentru fiecare magazin. O suma derizorie, raportat la cifrele de afaceri pe care le invart acesti mari retaileri. Pentru un delict atat de grav care, pana la urma, atenteaza la sanatatea consumatorilor, nicio suma nu pare a fi potrivita. Mai ales ca, in aceste cazuri, putem vorbi de o infractiune executata cu buna stiinta, ba chiar cu premeditare.
In astfel de situatii, cred ca cel mai indicat este sa-l atingi pe comerciant acolo unde-l doare cel mai tare: in marja de profit. Fie ii inchizi magazinul in cauza pentru cateva luni de zile, fie il amendezi cu un procent considerabil, calculat la cifra de afaceri pe anul fiscal trecut. Daca ar fi fost cazuri izolate, mai treaca mearga, dar ele au devenit deja o banalitate in peisajul autohton. Sunt atat de multe exemple care pot fi date, incat nu ne-ar ajunge spatiul pentru un singur articol.
Grav este ca toti acesti retaileri nu sunt cu actionariat romanesc, ci fac parte din lanturi cu traditie in Europa si nu numai. Ma intreb, daca Real si Billa ar fi procedat la fel in tara de bastina, Germania, pe unde ar mai fi scos camasa? Sau, daca Cora ar fi incercat sa vanda carne expirata conationalilor belgieni, ar mai fi avut parte de acelasi aflux de consumatori si de acelasi tratament din partea statului? Din pacate, la noi, nici statul dar nici consumatorul nu stie sau nu vrea sa sanctioneze aceste derapaje grotesti.
In fond, noi, cumparatorii,