In ciuda zvonurilor oarecum nefavorabile, sau cel putin confuze, de pe piata internationala, analistii CBRE considera ca in anul 2012 consumul va creste usor, ceea ce va impulsiona vanzarile din centrele comerciale, cu o accentuare a diferentelor dintre centrele comerciale de suces si cele neperformante.
Prin urmare, Daniel Nistor (foto), account manager al departamentului de retail al companiei, spune ca “nu este exclus, asadar, sa fim martorii unei serii noi de falimente”.
In ciuda incertitudinilor, pe piata sunt foarte multe noi proiecte anuntate. Care sunt sansele ca toate sa se concretizeze? “Chiar daca incercam sa fim optimisti in aceasta privinta, nu putem sa nu luam in calcul problemele legate de finantare, care par a fi inevitabile. In acest context, exista posibilitatea ca nu toate deschiderile de centre comerciale anuntate in 2012 sa fie realizate”, spune Nistor.
Cat priveste deschiderea de noi centre comerciale si extinderile unora dintre cele deja operationale, 2011 a adus aproximativ 200.000 metri patrati de spatii comerciale pe piata. In ultimul trimestru al anului au fost inaugurate Colosseum faza I, Galleria Arad, Maritimo Constanta, Electroputere Parc Craiova faza I, European Retail Park Botosani, Oradea Shopping City, Galleria Arad si extinderile Baneasa Shopping City si Promenada Braila.
“Piata de retail din Romania este mult mai solida astazi decat era in urma cu 3 ani si mult mai pregatita din punct de vedere al mentalitatii pentru a intampina anul 2012”, spune Nistor.
In ceea ce priveste profilul retailerilor care inchiriaza spatii in centrele comerciale, nu exista un tipar foarte clar configurat, acestia provenind din diverse domenii de activitate. Perioada de inchiriere in centrele comerciale este, de obicei, de 5 ani, insa pentru unii retaileri este posibila incheierea unui contract de