Promisiuni neonorate, birocraţie şi controale peste contoroale - acestea sunt principalele piedici în calea unei afaceri de succes, spune John McCarthy, proprietarul unui restaurant din Centrul Vechi. Din cauza legislaţiei obtuze şi a funcţionarilor care nu înţeleg că profitul întreprinzătorilor înseamnă mai mulţi bani la bugetul local, irlandezul nu-i sfătuieşte pe alţi străini să-şi investească banii în România.
Irlandezul John McCarthy a venit pentru prima dată în România în 2007. I-au plăcut oamenii, i-a plăcut Bucureştiul şi, după trei ani, s-a hotărât să investească aici. Deşi este peisagist de profesie, a deschis un restaurant în Centrul Istoric al Capitalei, zona spre care s-au orientat, în ultimii ani, mulţi investitori din domeniu, din cauza locaţiei accesibile şi a vadului comercial excelent pentru astfel de afaceri.
Socoteala de acasă nu s-a potrivit însă cu cea din Bucureşti: investitorul a aflat, pe propria piele, că pentru a avea o afacere în România îţi trebuie nu doar bani şi răbdare, ci şi nervi de oţel. Centrul Istoric a intrat în renovare acum mai bine de cinci ani, dar lucrările nu sunt încă finalizate. Clădirea în care funcţionează restaurantul său, Malagamba, este închiriată de la Administraţia Fondului Imobiliar, o instituţie a Primăriei, dar terasa trebuie s-o ceară în chirie în fiecare an. Autorităţile vin să controleze dacă restaurantele au implementat nişte norme europene despre care proprietarii lor află abia atunci când sunt amendaţi pentru că nu le respectă.
Investitorii se ţin de promisiuni, primăria nu
De altfel, principala nemulţumire a lui McCarthy este legată de terasă. Indiferent cum e vremea, terasele din Centrul Vechi pot funcţiona doar între mai şi octombrie. Amplasarea unor mese în stradă în orice altă perioadă se soldează cu amenzi grele. "Avem nevoie de terasă pentru a face profit, toate restaurantel