În domeniul transporturilor cu autovehicule grele, Autoritatea Rutieră Română (ARR) are o mare răspundere pentru asigurarea siguranţei rutiere. Despre obiectivele şi limitele acestei autorităţi, am stat de vorbă cu domnul Meluş Florian Coman, director general ARR.
Dan Athanasiu: Până în urmă cu doar câţiva ani, România era codaşa Europei la capitolul accidente rutiere. Cum revenim pe drumul cel bun?
Meluş Florian Coman: Spre ruşinea noastră, în toată perioada postdecembristă nu a existat o politică coerentă cu privire la accidentele de circulaţie. Anca Boagiu este primul oficial care a declanşat o campanie de siguranţă rutieră începând de anul trecut. Avem deja marcate anumite etape cu implicaţii internaţionale serioase. Pentru a pregăti anumite propuneri de modificări legislative, am realizat o serie de studii. Primele concluzii au venit de la copii, aşa cum văd ei circulaţia pe drumurile publice. Apoi am strâns informaţii de la şoferi, diferite ONG-uri şi toţi factorii implicaţi. Din strategia de reducere a numărului de accidente face parte şi Consiliul Interministerial pentru Siguranţă Rutieră. Acesta este alcătuit din nu mai puţin de opt miniştri sau reprezentanţi ai acestora. În ultima perioadă s-au desfăşurat o serie de acţiuni care au avut ca rezultat scăderea numărului de accidente rutiere. Chiar dacă evenimentele în care sunt implicate vehicule grele sunt mai grave, statistic, şoferii autovehiculelor comerciale cauzează cele mai puţine accidente.
DA: Vă referiţi aici la toţi şoferii autovehiculelor comerciale sau numai la cei care conduc alte categorii de autovehicule decât M1 şi N1?
MFC: Statisticile noastre şi cele europene iau în calcul doar autocamioanele de peste 3,5 tone şi autobuzele de peste 9 locuri. Din păcate pentru siguranţa rutieră, nu avem dreptul legal să oprim şi să controlăm microbuzele de 8 p