Analiştii au decis: "2012 va arăta la fel ca 2011". Ca om de afaceri îţi rişti propriii bani pe viziunea pe care o ai asupra viitorului. În consecinţă trebuie să încerci să fii ceva mai bun decât comentatorii şi să identifici diferenţele care vor crea oportunităţile.
Pentru oamenii de afaceri 2011 a fost încă un an în care politicienii, reprezentanţii instituţiilor financiare internaţionale şi ai Băncii Naţionale, sau ai unor ambasade străine ne-au explicat: cum se creşte pe bază de austeritate, cât de necompetitivi şi primitivi suntem în raport cu capitalul străin , ce cadou mare ni se face prin stabilitatea cursulului, (evident!) cât de corupţi suntem, şi în general că ar fi bine să mai tăcem întrucât ştiu alţii mai bine ce trebuie mediului de afaceri din România.
Nu voi comenta în niciun fel cât de potrivit pentru unele din afirmaţiile de mai sus a sunat morala: "Să faci ce spune popa, nu ce face popa".
Merită discutate însă câteva mituri create de criză pentru mediul de afaceri românesc şi modul cum le vom reinterpreta în 2012:
1. Să creştem prin austeritate.
Austeritatea ca soluţie de depăşire a crizei a fost cuvântul de ordine în 2011 în Europa.
În 2012 vom fi în situaţia în care unele ţări (Grecia, Italia sau Spania) chiar aplică măsuri de austeritate fără a se vedea vreun rezultat. Din contră, recesiunea se va adânci. Aceasta va face ca oponenţii doctrinei austerităţii ca soluţie la ieşirea din criză să fie tot mai ascultaţi. Astfel de idei vor fi preluate într-o Românie în plin an electoral.
În consecinţă în 2012 este previzibilă creşterea investiţiilor publice şi eventual a consumului privat indiferent de discursul politicianist de azi. Până la definitivarea oricărui pact european de stabilitate, politicienii români vor avea timp să-şi farmece electoratul, inclusiv mediul de afaceri, prin uşoare eliberări din ch