Referitor la cele mai bune filme circulate în 2011 pe marile ecrane româneşti (în afara „ţarcurilor“ festivaliere), rămăsesem dator de săptămîna trecută cu o jumătate de Top 10 (locurile 6-10). Aşadar:
6. Unchiul Boonmee / Loong Boonmee raleuk chat. Realismul magic al autorului thailandez Apichatpong Weerasethakul privilegiază prezentarea seacă a faptelor, digresiunile şi non-sequitur-urile narative, recursul la machiaje şi la efecte speciale primitive în reprezentarea făpturilor de pe lumea cealaltă. Vieţi prezente, trecute sau trăite în dimensiuni paralele sînt aduse pe acelaşi plan (la un moment dat sînt puse, ad litteram, la aceeaşi masă) fără nici un tam-tam.
7. Din dragoste cu cele mai bune intenţii. În cel de-al doilea lungmetraj al său, care poate fi descris (fără nici o intenţie de a-l lua de sus) ca un copil deosebit de isteţ al …domnului Lăzărescu, Adrian Sitaru inginerizează cu fineţe un suspans medical de altă natură decît la Puiu, orchestrează cu brio un ansamblu actoricesc de mari dimensiuni şi îşi explorează, într-un mod admirabil de sistematic, de integrat tematic şi de consistent-ingenios, o marotă tehnică ţinînd de reprezentarea subiectivităţii optice a personajelor. Best of all, Sitaru dă dovadă de un spirit de entertainer cu potenţială deschidere populară.
DE ACELASI AUTOR Pitici monumentali Moştenirea lui ’68 Teatrul existenţial Griffith a murit de mult, dar trăiască Griffith!8. Contagion. Analitic şi distant, dar sprinţar, filmul lui Steven Soderbergh despre cum poate izbucni, cum se poate extinde şi cum poate fi combătută o epidemie neglijează cu bună ştiinţă componentele patetice şi spectaculare ale proceselor respective, focalizîndu-se pe însăşi procesualitatea – sau „tehnicalitatea“ – lor.
9. Planeta maimuţelor – Invazia / Rise of the Planet of the Apes. Acestui sculaţi-voi-oropsiţi-ai-vieţii zis pe limba Hollywo