PROTECŢIE . Unii bolnavi ajung la preot în loc de doctor. Leacuri duhovniceşti în loc de medicamente. Cine plăteşte pentru eroarea unui cleric? Pe timpuri, doar cei dotaţi cu har ajungeau la mânăstire! Sursa: Foto: Libertatea
Greşeşti, plăteşti! Asta e esenţa asigurării de malpraxis în întreaga lume. La noi, doar medicii, avocaţii, experţii contabili, brokerii de asigurări, auditorii, arhitecţii sau magistraţii sunt obligaţi prin lege să se protejeze, atât pe ei cât şi pe potenţialele "victime" ale propriilor erori. Dar ce se întâmplă atunci când cel care greşeşte e un preot?
Un caz concret e cel al părintelui care n-a astupat corect năsucul şi guriţa copilului pe care îl boteza, înainte de a-l băga în cristelniţă. Altul e cel al "exorcizării" ratate de la Tanacu, când călugărul Daniel Corogeanu a legat o femeie şi a ţinut-o fără hrană şi apă până a murit. Mânăstirile au devenit locuri de refugiu pentru unii bolnavi psihic, spune un psihiatru.
Un teolog confirmă şi spune că, înainte de ’89, sita era mai deasă la tunderea în călugărie. Unii duhovnici, din exces de zel, sau ignoranţă, nu-i trimit pe mulţi dintre cei ce li se spovedesc la ajutor specializat. Un avocat afirmă că pedepsele pentru cei care greşesc, în cazul preoţilor, sunt mai aspre, întrucât popii sunt consideraţi personal calificat. Un asigurator zice că popii nu trebuie scutiţi de la plata "daunelor".
Reprezentantul Patriarhiei Române spune că asigurarea de malpraxis în rândul clerului e doar o idee năstruşnică. Alţii sunt de părere că o dezbatere pe această temă nu strică nimănui.
Delirul mistic, "tratat" la mânăstire
Oamenii ajung la preot pentru o problemă de sănătate mintală în două mari momente ale bolii. Primul ţine de afecţiunea însăşi, una care poate să comporte o criză acută a identităţii omului sau a gândirii lui şi care devin contaminate de un delir mistic relig