"Să plecăm cu apa sfinţită în mână şi cu botezul Domnului în inimă!”. Acest îndemn nu a fost nici pe departe respectat de credincioşii de etnie romă prezenţi vineri la slujba de Bobotează susţinută de un sobor de preoţi condus de ÎPS Teofan la Catedrala Mitropolitană din Iaşi.
Când jandarmii au dat drumul la gardul împrejmuitor spre a înlesni accesul către butoaie, zeci de pirande s-au îmbrâncit pentru a ajunge cât mai repede la apa tămăduitorare care, în opinia lor, spală foarte bine păcatele. Aproape să cadă (foto), de parcă scăpaseră din grajduri; de fapt aşa se şi cheamă localitatea ieşeană cu cel mai mare număr de romi pe cap de locuitor (român): Grajduri.
"Ce, nu ştiaţi că ţiganii iau mai multă aghezmă ca să se spele cu ea? Chiar şi pe corp, chiar şi pe la părţile intime, o bagă şi în…Încă n-au venit cu butoaie, dar poate la anul!”, spune mai în glumă, mai în serios, un român vizibil deranjat de tupeul şi lipsa de respect a ţiganilor.
Şi pentru a întări această afirmaţie trebuie să spunem că aceştia nu s-au mulţumit să ia agheazmă, ci au smuls rând pe rând toate simbolurile religioase (iconiţe, corzi colorate) prinse de butoaie, pe care le băgau apoi cu lăcomie în buzunare.
Câteva secunde în plus de iureş ţigănesc şi ar fi dărâmat şi crucea simbolică construită în acest an nu din gheaţă ci din flori şi crengi verzi de brad. În momentul în care a intervenit un grup de jandarmi, pirandele smulseseră deja toate florile de la baza crucii şi trăgeau de ea. Se clătina pur şi simplu gata să cadă.
"Ei, potoliţi-vă!”, a tunat o înaltă faţă bisericească în acelaşi timp cu intervenţia oamenilor legii. Cei care rămăseseră după gard aruncau spre cunoscuţi peturi, butoiaşe mici de plastic goale ce fuseseră cu apă minerală.
"Dă şi mie, dă şi mie!”. Câteva ţigănci ce pare că proveneau din "high-lifeul” sătesc de Grajduri (foto) aşteptau plict