În urma unui control la compania care are în administrare infrastructura feroviară, Curtea de Conturi a descoperit că peste 10 milioane de euro din împrumutul acordat de banca Japoniei României pentru reabilitarea căii ferate dintre București și Constanța au fost cheltuite pe lucrări care nu erau prinse în memorandum.
”Cu ocazia verificării s-a constatat existența unei fapte pentru care există indicii că a fost săvârșită cu încălcarea legii penale, respectiv schimbarea, fără respectarea prevederilor legale, a destinației fondurilor provenite din finanțările rambursabile, prin utilizarea nelegală din împrumut a sumei totale de 10.655 mii euro”, se arată în raportul Curții de Conturi.
Banii făceau parte dintr-un împrumut acordat de banca Japoniei României pentru reabilitarea căii ferate București-Constanța. Acordul de împrumut dintre Banca Japoneză pentru Cooperare Internațională și România a fosst ratificat prin Legea 528/2001.
Cum a utilizat CFR SA banii? A cumpărat 18 mașini pentru întreținerea căii ferate, lucru care ”nu făcea obiectul acordului de împrumut”, după cum se arată în raportul pe 2010 al Curții de Conturi.
Potrivit CFR SA,”includerea în împrumut a achiziţiei de maşini grele de cale, destinate întreţinerii căii ferate a fost rezultatul negocierilor între autorităţile române (MFP şi CNCF CFR SA) şi JBIC, prealabile semnării Acordului de Împrumut. Achiziţia în cauză este stipulată în paragraful al doilea din Memorandumul privind angajarea şi negocierea împrumutului, aprobat de Guvernul României la data de 22.03.2001”.
De asemenea, potrivit companiei feroviare, organele de control au fost informate că nicio achiziţie finanţată din împrumut nu s-ar fi putut face fără a respecta procedurile ODA de achiziţii ale JBIC. Procedurile ODA prevăd utilizarea obligatorie de acreditive pentru plăţi la contracte, acreditive care sunt confirmate