Tratatul internaţional care ar urma să introducă noile reguli fiscale în UE va avea nevoie de aprobarea a 15 state membre, şi nu doar nouă, cum era stabilit iniţial, în timp ce Comisia Europeană ar putea primi puteri şi mai mari, potrivit ultimei variante a acordului.
Ultimele negocieri legate de conţinutul acordului interguvernamental convenit la Bruxelles, la sumitul din 8-9 decembrie, acord care va introduce noi reguli fiscale în UE, şi care, la insistenţele Germaniei, s-ar putea numi „tratat internaţional", au avut loc săptămâna trecută şi au încercat să mărească rolul Comisiei Europene în acţiunile de sancţionare a statelor care nu respectă ţintele de deficit şi pe cele privind datoria publică.
Potrivit ultimei variante, Comisia Europeană va putea, în numele „părţilor contractante" care o mandatează, să aducă un stat indisciplinat în faţa Curţii Europene de Justiţie în cazul în care constată o încălcare.
Într-o primă variantă, numai statele membre puteau decide acest lucru. „De îndată ce Comisia constată că un stat membru a depăşit pragul de 3% deficit, vor exista consecinţe automate, cu excepţia cazului în care o majoritate calificată a statelor membre din zona euro se opune", stabileau concluziile summitului UE, versiune inclusă şi în prima variantă de acord.
Problema este însă că implicarea Comisiei Europene care, potrivit tratatelor, reprezintă toate cele 27 state membre, într-un acord care vizează doar 26 - după veto-ul Marii Britanii - ridică mai multe semne de întrebare. Chestiunea însăşi ar putea ajunge la Curtea Europeană de Justiţie, nota „EuObserver". De altfel, Marea Britanie a şi reacţionat cu o promisiune a premierului David Cameron de a face „tot ce este posibil" pentru a evita implicarea instituţiilor europene în tratatul fiscal pe care oricum nu îl susţine.
Acordul politic trebuie obţinut luna aceast