Roxana Buha -Starcom MediaVest GroupFie ca vorbim de operatori telecom, retaileri alimentari, dealeri auto sau chiar dezvoltatori imobiliari, brandurile internationale, prezente atat pe piata locala cat si pe cea a tarilor din regiune, aloca un buget de comunicare semnificativ mai mic in Romania decat in state precum Cehia sau Ungaria. Cu bani mai putini, se estimeaza ca in 2012, piata media de la noi va avea o evolutie cuprinsa intre o scadere de maximum 10% si o crestere de pana la 5%.
Roxana Buha, buying director al Starcom MediaVest Group, parte a Leo Burnett Romania, ne-a explicat ca printre factorii care influenteaza bugetele de media alocate in fiecare tara se numara pretul de cumparare media, obiectivele de marketing si de vanzari pe care le au multinationalele in respectiva regiune, si nu in ultimul rand, puterea de cumparare a consumatorului.
De exemplu, potrivit reprezentantei aceleiasi agentii, in Bulgaria, pretul punctului de audienta este mai mic ca in Romania, deci implicit si bugetele media.
Pe de alta parte, sunt tari precum Cehia, in care bugetele media sunt mai mari, chiar daca populatia este de numai 10 milioane de locuitori.
Piata media din Ungaria este mult mai asezata, cu mai putine televiziuni si cu o putere de cumparare a cosumatorului mult mai mareRoxana Buha, Starcom MediaVest Group
.
"Daca in Austria salariul mediu lunar este de aproximativ 2.700 de euro, iar in Cehia si Ungaria de circa 600 de euro, in Romania salariul mediu lunar este de 260 de euro, iar in Bulgaria de 160 de euro”.
In aceste conditii, Roxana Buha a declarat ca in prezent evolutia pietei de media din 2012 este vazuta in trei scenarii. Cel mai pesimist vizeaza o posibila scadere de maximum 10%, iar cel mai optimist, o crestere de 5%.
De asemenea, tot pentru acest an se ia in calcul “un nivel al