Finalul săptămânii trecute a mai adus o scumpire la pompă, aceasta fiind deja a doua creştere de preţ de la începutul anului.
În ultimii trei ani de criză, adică de la începutul lui 2009 şi până la finele anului trecut, litrul de benzină comercializat pe piaţa locală s-a scumpit cu peste 84%, în euro, arată datele publicate în buletinele petroliere realizate de Comisia Europeană.
În lei, creşterea a fost de 82%, comparând preţurile afişate de Petrom de la începutul lui 2009 cu cele afişate în prima zi a acestui an. Totodată, în ultimii trei ani de criză, economia României a picat cu 7%.
Datele Comisiei Europene arată că dacă pe data de 12.01.2009 un litru de benzină costa circa 0,66 euro (3 lei), pe 19.12.2011 acelaşi litru de benzină se cumpăra cu peste 1,2 euro (5,6 lei).
Cu aceste creşteri de preţ, România se clasează pe al doilea loc în topul scumpirilor la benzină între toate cele 27 de state membre, medalia de aur fiind adjudecată de petroliştii din Grecia, ţară în care acest tip de carburant a crescut cu aproape 98% în perioada de timp analizată. Podiumul este completat de Letonia, dar la o diferenţă considerabilă de primii clasaţi, aici litrul de benzină scumpindu-se cu "numai" 67,8%.
La coada clasamentului sunt petroliştii din Germania şi Olanda care în intervalul 12.01.2009-19.12.2011 au scumpit litrul de benzină cu 30,6%, respectiv 27,1%, după cum arată statisticile UE.
Cert este că dacă la începutul lui 2009 barilul costa aproape 43 de dolari, acum a depăşit pragul de 110 dolari, iar posibila impunere a unui embargo asupra petrolului iranian din partea Uniunii Europene nu va face altceva decât să pună o presiune suplimentară pe preţul "aurului negru".
"Lucrurile par a fi destul de clare. Există o poziţie de monopol. Sunt cheltuieli ca în Est, preţuri ca în Vest şi profituri ca în Africa. Noi am propu