Printre neregulile depistate de comisarii de la “Protecţia Consumatorului” amintim de: faptul că nu sunt explicate costurile incluse în DAE şi faptul că nu se menţionează valoarea totală plătibila de consumator la credite. Din 20 de pagini web verificate, la 11 s-au găsit nereguli Sursa: SHUTTERSTOCK
Investigaţiile desfăşurate de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului (ANPC) s-au desfăşurat simultan în 29 de state membre ale Reţelei de Cooperare în Domeniul Protecţiei Consumatorilor - CPC (statele member ale Uniunii Europene, plus Norvegia şi Islanda).
La nivel european au fost verificate în total 562 de website-uri apaţinând unor institutii financiare sau intermediari de credite. Acţiunea face parte dintr-un amplu proiect coordonat de Comisia Europeană prin DG SANCO, denumit Internet Sweep.
Informaţii false sau ascunse şi pe site-urile româneşti
Astfel ANPC a desfăşurat o acţiune de verificare a 20 de website-uri ale băncilor şi ale instituţiilor financiare nebancare care oferă credite sau îşi prezintă ofertele online şi a decis continuarea investigaţiilor în cazul a 11 dintre acestea.
Dintre acestea, la 11 website-uri au fost identificate următoarele nereguli: nu se afişează un exemplu reprezentativ sau exemplul este sumar, nu se precizează costurile incluse în DAE şi nu se menţionează valoarea totală plătibila de consumator (credite).
Conform procedurii de desfăşurare a acţiunii comune, în prima etapă s-a realizat o verificare succinta a website-urilor, care a urmărit: verificarea informaţiilor privind identitatea şi adresa geografica a comerciantului; verificarea publicităţii la creditul de consum; verificarea informaţiilor privind caracteristicile principale ale creditului oferit; verificarea informaţiilor privind costul total al creditului, incluzând toate comisioanele şi taxele, precum şi modul de preze