Un alt fel de pagină „social-culturală” se deschide zilele acestea la Paris, la Comedia Franceză. Este vorba despre un „spectacol” rar: o grevă pe durată nelimitată care afectează această venerabilă instituţie, Casa lui Molière, cum i se mai spune.
Matei Vişniec:
Francezii sunt deseori criticaţi în străinătate datorită frecvenţei cu care recurg la greve. Nu de puţine ori, sute de turişti străini au fost extrem de întristaţi şi decepţionaţi ajungând la Luvru sau la Musée d'Orsay şi descoperind că nu pot vizita nimic din cauza unor greve.
De această dată iubitorii teatrului riscă să fie decepţionaţi pentru că, iată, Comedia Franceză ar putea trece printr-o adevărată dramă, ba chiar şi să piardă bani în perioada imediat următoare. Culmea este că toată gâlceava a pornit de la bani. Mai precis, salariaţii, sau o bună parte dintre ei, doresc să profite de pe urma excedentelor înregistrate de Comedia Franceză. În această instituţie fondată în 1680 mai este în vigoare de fapt următoarea regulă: 76,5% din beneficii sunt vărsate societarilor (acţionarilor), adică actorilor având statut de societar (acţionar) iar 16,5% celor 360 de salariaţi, precum şi actorilor cu statut de pensionar; nu se crede că un actor „pensionnair” n-ar fi activ, aşa este identificat actorul de la Comedia Franceză după prima angajare. După un an el poate deveni societar şi atunci câştigă, pe lângă salariu, şi părţi din beneficiu.
În sfârşit, 7% din ce câştigă Casa lui Molière intră într-un fond de rezervă. Greviştii pretind însă că acest sistem vechi din „epoca luminilor” nu mai este suportabil în epoca modernă. Comedia Franceză este o enormă maşină teatrală în care lucrează 200 de tehnicieni, în timp ce 160 de salariaţi fac administraţie, pentru o echipă artistică formată din 37 de actori societari şi 21 de actori „pensionari”.
Actorii comediei franceze s-au prezenta