Cumpără orice, numai să fie ieftin, stau la cozi interminabile la miezul nopţii sau returnează spăsiţi produsele cumpărate – acestea sunt trăsăturile cumpărătorilor care se pregătesc să invadeze magazinele.
Sezonul de reduceri începe în această duminică, dar magazinele s-au umplut deja de amatorii de chilipiruri care vânează chiar şi perioada de presoldări. Tentaţia promoţiilor este adeseori mult prea mare, aşa că românii ajung să-şi cumpere obiecte de care nu au nevoie, dar care au preţuri avantajoase.
Perioadele reducerilor au creat astfel un fenomen, pe care specialiştii nu l-au lăsat neanalizat. Ei au împărţit împătimiţii de shopping în patru categorii. Cei mai des întâlniţi sunt „vânătorii de chilipiruri", care aleg cu tact ofertele, dar cel mai mult cheltuiesc cei care-şi fac cadouri singuri.
„Cumpărătorul de la miezul nopţii" nu scapă nicio reducere, mai ales dacă aceasta este valabilă la ore considerate cândva total nepotrivite. Ultima categorie aparţine celor care şi-au făcut un obicei din a returna majoritatea produselor, obligaţi de un „sentiment de vinovăţie".
1 Cei care-şi fac singuri cadouri. Unul pentru tine, unul pentru mine, este deviza primei categorii de cumpărători. „Este o tipologie specifică adulţilor tineri, care au un venit peste medie, o educaţie peste medie şi un stil de viaţă dinamic. Sunt în special corporatişti, care au contacte constante cu străinătatea, sunt într-o relaţie, dar nu au neapărat copii. Ei sunt mai preocupaţi de propria persoană şi-şi permit financiar să-şi satisfacă dorinţele", detaliază Oana Mirilă, director cercetare calitativă la GfK România. În egală măsură, mai spune specialistul, pot fi femei sau bărbaţi. „Sentimentul de vinovăţie" pe care-l simt unele femei este echilibrat cu noi cumpărături, de data aceasta pentru partener sau copii.
2 Cumpărătorii de la miezul nopţii. Aceşti oameni se