Dacă aţi citit New York Times, aţi putut vedea că, printre cele 45 de locuri pe care le recomandă spre vizitare anul acesta, prestigiosul ziar situează capitala finlandeză Helsinki pe locul doi, între Panama, care deţine primul loc, şi Myanmar.
Corespondentul RFI la Helsinki, Denisa Udroiu:
Deşi lipsit de exotismul celorlalte două ţări, Helsinki îşi datorează poziţia în top interesului relativ nou pentru ţările nordului, cât şi pentru faptul că anul acesta deţine titlul de Capitală mondială a designului, poziţie oferită de Consiliul Internaţional al Societăţilor de design industrial.
Cotidianul american menţionează ca principală atracţie a capitalei Cartierul Designului, care cuprinde 200 de magazine întinse pe 25 de străzi. Este vorba de magazine cu obiecte casnice, mobilier, bijuterii, obiecte de îmbrăcăminte, dar şi de un hotel inclus în lanţul hotelier cu design interior special şi restaurante de înaltă clasă, precum cele recomandate de prestigiosul ghid Michelin.
O menţiune specială o dă ziarul american noului Centru muzical al capitalei finlandeze.
Este adevărat că designul nordic, inclusiv cel finlandez, a creat piese devenite clasice care au inspirat generaţii de designeri. Astfel, numele finlandezului Alvaar Alto şi taburetele sale cu picioare din lemn îndoit sunt recunoscute de iubitori de design din lumea întreagă, după cum sunt recunoscute scaunele în formă de semisferă ale compatriotului său Eero Arnio sau ţesăturile inovatoare prin culori şi modele ale firmei Marimekko, care a dat culoare societăţii postbelice finlandeze.
În ultimii ani asistăm în Finlanda la o renaştere a meseriilor tradiţionale precum sculptura în lemn, olăritul, tricotatul şi cusutul, care îmbină culorile tradiţionale de gri, alb şi negru cu modele moderne. În acelaşi timp sunt recuperate materiale care sunt transformate şi combinate pentru a