Marţi a început în Franţa sezonul soldurilor de iarnă, pe fond de criză economică şi de prudenţă din partea cumpărătorilor.
Matei Vişniec ne descifrează fenomenul:
Pentru sectorul comercial, perioada imediat următoare este extrem de importantă, întrucât magazinele speră să scape de stocurile acumulate în 2011 - un an prost la nivelul vânzărilor. Francezii rămân în continuare interesaţi de solduri dar, potrivit sondajelor, doar 76% dintre ei vor profita de acest moment, faţă de 85% anul trecut. Tot sondajele pun în evidenţă faptul că bugetul mediu prevăzut pentru această nouă perioadă de febrilitate comercilă va fi de 244 de euro...
Observatorii fenomenului pun în evidenţă faptul că soldurile nu mai sunt ceea ce au fost. Datorită crizei, magazinele şi-au multiplicat operaţiunile de reduceri de preţuri. Vânzările private, operaţiunile pre-sold, precum şi alte facilităţi acordate purtătorilor de cărţi de fidelitate atenuează de fapt evenimentul soldurilor propriu-zise. În 2009, Franţa s-a dotat cu o lege de modernizare a economiei care conferă mai multă supleţe reducerilor de preţuri şi conceptul de solduri flotante. Altfel spus, fiecare comerciant are voie să-şi plaseze, când vrea, două săptămâni de solduri pe an.
Potrivit altor sondaje realizate la început de an, moralul francezilor în ianuarie 2012 nu este mai scăzut decât în 2008, de exemplu. Francezii sunt destul de pesimişti în privinţa situaţiei financiare din ţara lor şi prevăd o creştere a şomajului. Pe fond electoral, ei sunt însă bombardaţi cu numeroase promisiuni. Şeful statului francez, Nicolas Sarkozy, a anunţat, de exemplu, că va lua în următoarele luni decizii de o mare importanţă pentru conservarea modelului francez de protecţie socială. Şi candidatul socialist, François Hollande, s-a angajat, în cazul în care va fi ales preşedinte, să mărească bugetul pentru politica famil