De la începutul lunii trecute şi până spre sfârşitul lui februarie, iubitorii artei au privilegiul de a vizita, pentru prima dată în România, o impresionantă colecţie de tapiserie clasică, modernă şi contemporană franceză, prezentată în expoziţia Manufacturile Gobelins – patru secole de creaţie. De amintit că în 1975 şi 1985, publicul român făcuse cunoştinţă cu prezentări de mai mică amploare ale unor tapiserii franceze, însă de data aceasta avem de a face cu o manifestare de mare anvergură, care prin valoarea lucrărilor prezentate, dar niciodată expuse în lume, ne oferă prilejul de a aprecia contribuţia franceză la istoria artei europene. Este vorba, de fapt, de două expoziţii sub genericul de mai sus, care se desfăşoară în generoasele spaţii ale Muzeului Naţional de Artă al României (MNAR) şi ale Muzeului Naţional de Artă Contemporană (MNAC). Dacă în primul spaţiu sunt expuse 20 dintre Tapiseriile regale (din vremea suveranilor francezi Henric al IV-lea, Ludovic al XIV-lea şi Ludovic al XV-lea), în cel de-a doilea ni se oferă 35 de lucrări reunite sub titulatura de Reînnoirea tapiseriei contemporane, din 1950 până în zilele noastre – fenomen încurajat de André Malraux. Dar să vedem, mai întâi, de unde provine numele celebrei manufacturi Gobelins? Ei bine, de la numele lui Jean Gobelin, meşter în vopsitul stofelor, originar din Reims, instalat într-o suburbie pariziană pe la mijlocul sec. al XV-lea, familia sa punând bazele unei întreprinderi prospere, la care s-au alăturat şi meşteri italieni şi olandezi. Atelierele s-au dezvoltat, începând din 1601, la cererea regelui Henric al IV-lea, prin înfiinţarea primei manufacturi de tapiserii. După răscumpărarea de către Colbert, în 1662, această întreprindere regală a devenit ceea ce astăzi se numeşte manufactura Gobelins. Începând din 1937, ea aparţine instituţiei republicane „Mobilier naţional“, devenită