Oficialii din România şi Bulgaria ne asigurau anul trecut că de la 1 ianuarie 2012 românii nu vor mai putea înmatricula autoturisme la sud de Dunăre. Nimic mai fals: metoda funcţionează încă la fel de eficient.
Nici un român nu mai poate cumpăra de astăzi autovehicule înmatriculate în ţară înainte de 2007 fără să plătească o taxă de poluare consistentă. Legea prin care s-a introdus această nouă variantă se va aplica maşinilor care îşi schimbă oficial proprietarul după data intrării sale în vigoare, respectiv 13 ianuarie 2012.
Deşi, pe ansamblu, noul act normativ aduce o reducere cu 25% a vechii taxe de poluare, sumele ce trebuiesc plătite de cumpărătorii unui autoturism rămân mari. De exemplu, pentru un Peugeot 206 diesel, înmatriculat în România în 2004, taxa actuală de poluare va fi de aproximativ 1040 de euro. Pentru un Logan diesel din 2006, noul cumpărător va fi nevoit să plătească între 2100 şi 2500 de euro, în funcţie de emisiile de dioxid de carbon. În fine, aceeaşi lege prevede că taxa pentru o Dacie veche de 30 de ani va depăşi 3000 de euro.
Procura valabilă 90 de zile, blocată în Parlament
Românii caută deja soluţii pentru a fenta noile prevederi. Piaţa de second hand se va orienta pe două direcţii, potrivit celor care activează în domeniu. Fie doritorii de autoturisme ieftine vor alege autoturismele vechi înmatriculate după 2007 şi pentru care nu se mai plăteşte o nouă taxă de poluare, fie se vor face tranzacţiile pe încredere, fără a se mai încheia un act oficial de vânzare-cumpărare.
De asemenea, mai există şi o a treia variantă, folosită deja de foarte mulţi români: înmatricularea în Bulgaria. Metoda continuă să funcţionează chiar dacă autorităţile româneşti şi cele bulgare încearcă să o elimine. Astfel, Poliţia Rutieră din România a venit cu propunerea ca procurile notariale pe care le folosesc românii pentru a circula