Legea noii taxe auto, care intră de astăzi în vigoare, prevede şi returnarea unor diferenţe către cei care au plătit după 1 iulie 2008. De la acea dată, toate variantele acestei taxe au fost considerate ilegale de către Curtea Europeană de Justiţie.
Noul act normativ prevede o reducere a taxei de poluare cu până la 25%, dar şi tarifarea la revânzare a maşinilor deja înmatriculate până la data de 1 ianuarie 2007. Începând de astăzi, cu ajutorul formulei de pe site-ul www.afm.ro, cei care au plătit deja taxa pot face calculul diferenţei pe care o au de primit, iar cei care doresc să cumpere o maşină nouă sau second-hand pot vedea dacă mai merită sau nu.
Legea prevede că taxa de poluare va fi plătită, o singură dată, atât pentru autovehiculele noi sau second-hand care sunt înmatriculate pentru prima dată în România. Pentru autovehiculele înmatriculate înainte de anul 2007, taxa de poluare va fi achitată de către cumpărător la momentul primei transcrieri a dreptului de proprietate a autovehiculelor.
În cazul autoturismele din ţară, taxa va fi aplicată la „prima vânzare" care va fi considerată astfel, după intrarea în vigoare a actului normativ, chiar dacă respectivul vehicul a mai fost tranzacţionat în România.
Aberaţiile legii
În cazul maşinilor mai vechi, taxa ajunge să fie mai mare de câteva ori decât valoarea modelelor respective. Astfel, la unele maşini mai vechi, taxa ajunge să fie mai mare de câteva ori decât valoarea de piaţă a respectivelor modele. Astfel, în cazul unei Dacii 1310 din anul 2002, taxa este de circa 1.995 de euro, în timp ce modelul respectiv poate fi găsit, pe site-urile de profil, la sume între 900 şi 1.400 de euro.
În cazul unui Aro 320 Pick-up, cu motor de 3.119 de cm cubi, fabricat în 1996, taxa de poluare este de 29.661 de euro. Maşina respectivă este evaluată, în momentul de faţă, la 1