Aparenta comedie „Carnage“ / „Doamne... ce măcel!“ ne arată un Roman Polanski în deplină formă, la cei 78 de ani ai săi.
Pentru noul său film, celebrul regizor Roman Polanski a ales să adapteze o piesă de teatru, semnată de Yasmina Reza, actualul star al dramaturgiei europene.
Piesa „Le Dieu du Carnage" / „Zeul măcelului" are doar patru personaje şi respectă cele trei unităţi clasice. Două cupluri de părinţi se întâlnesc pentru a rezolva civilizat situaţia creată de un incident violent între progenituri şi sfârşesc, după doar 75 de minute - acţiunea filmului se desfăşoară în timp real -, prin a-şi da arama pe faţă şi, dincolo de ipocriziile bunelor maniere, a se arăta aşa cum sunt cu adevărat. Cei patru se chestionează unii pe ceilalţi, îşi pun în discuţie propriile căsnicii şi... întreg sistemul de valori al lumii occidentale.
Cineastul de origine poloneză are un precedent într-un astfel de demers, al adaptării unui text de teatru: filmul „Death and the Maiden" / „Fecioara şi moartea" (1994, după piesa argentinianului Ariel Dorfman), subapreciat în filmografia regizorului, cu care „Carnage" seamănă foarte mult.
Tensiune mocnită
Polanski a reuşit să găsească cheia de „transmutare" a textului în cinema, echivalenţa cinematografică a acestuia. Sigur că mare parte din farmecul filmului (se râde în hohote, deşi lucrurile sunt dintre cele mai serioase) se datorează incisivităţii replicilor scrise de Yasmina Reza (care a colaborat la scenariu împreună cu regizorul), dar Polanski face cinema, şi nu ne lasă nicicând să uităm acest lucru. „Carnage" (alături de precedentul film al regizorului, „The Ghost Writer" / „Marioneta", foarte apreciat) marchează o revenire spectaculoasă în inegala filmografie a lui Polanski (după eşecul cu „A noua poartă" şi succese relative ca „Pianistul" şi „Oliver Twist"), reamintindu-ne că lui îi datoră