Să ieşim din breakingnewsurile cu numiţi şi demişi şi să încercăm dezbaterea normală. Încă un document foarte bun de critică a legii a fost furnizat de IPP (din aceeaşi gamă, vă reamintesc de poziţia ARC şi de poziţii ale invitaţilor Criticatac).
Mai întîi, să nu uităm Constituţia, art.47, 2:
Cetatenii au dreptul la pensie, la concediu de maternitate platit, la asistenta medicala în unitatile sanitare de stat, la ajutor de somaj si la alte forme de asigurari sociale publice sau private, prevazute de lege. Cetatenii au dreptul si la masuri de asistenta sociala, potrivit legii.
Ce se întîmplă cînd se împuţinează unităţile sanitare de stat?
Criticile IPP. Rezum la esenţial. Contextul, vulnerabilizare totală:
IPP atrage atenţia tuturor celor care urmăresc sau contribuie la dezbaterea publică actuală că pacienţii români sunt astăzi, în marea lor majoritate, cetăţeni ale căror surse de venituri scad dramatic în timp ce nevoile de accesare de servicii medicale cresc, iar această realitate pare să fie ignorată în mod deliberat de inițiatori. Este necesar a se dezbate în spaţiul public nu numai care sunt categoriile sociale speciale, cu vulnerabilitate crescută dar mai ales, în mod concret, care va fi abordarea acestor asigurători privaţi interesaţi de profit faţă de populaţia activă ce îmbătrâneşte de la an la an şi solicită mai des accesul la servicii medicale. De la un moment dat probabil că nu vor mai fi profitabili pentru aceste firme.
Lipsesc elemente cheie din proiectul de lege. Pachetul de bază, de exemplu, nu intră în dezbatere – e zona în care se pot face cele mai mari profituri.
Proiectul este supus dezbaterii publice fără să existe informaţii – cheie despre ceea ce conţine pachetul de bază de servicii la care vor contribui toţi cetăţenii cu venituri. În același context, stabileşte o serie de drepturi pentru asigurătorii priv