Ca de fiecare dată la început de an, e vremea unui bilanţ pentru anul care tocmai a trecut. Ce e însă frustrant e faptul că multe dintre cărţile demne de luat în seamă apar chiar la finalul anului, începînd cu septembrie şi culminînd, de regulă, cu lansările de la Tîrgul de Carte Gaudeamus, la sfîrşitul lui noiembrie. Una peste alta, în mijlocul crizei economice, 2011 a fost un an literar deloc ieşit din comun la capitolul apariţiilor editoriale – cu menţiunea că partea interesantă a fost aceea că editurile mari (Polirom, Humanitas) au început să fie concurate de edituri mai mici (deşi în condiţii de publicare mai precare, prin forţa lucrurilor) în ce priveşte titlurile publicate (Tracus Arte, Casa de pariuri literare, Charmides, Casa de Editură Max Blecher, Herg Benet). Teancul de cărţi se strînge în perioada sărbătorilor de iarnă şi încă nu ai timp să le parcurgi la vremea bilanţului. Unele, însă, te fac să începi anul cu aşteptări mari. Aşa este, de pildă, romanul Ploile amare, al unui rafinat – şi discret – prozator optzecist (ardelean), Alexandru Vlad, un roman amplu apărut la Editura Charmides, care aşteaptă să fie citit pe îndelete. O apariţie remarcabilă a anului tocmai încheiat este Viaţa lui Kostas Venetis de Octavian Soviany (Editura Cartea Românească). Foarte bine primit de critica de întîmpinare în 2011 este romanul la fel de amplu al lui Lucian Dan Teodorovici, Matei Brunul, consacrat – de-a lungul destinului unui personaj insolit, marionetistul amnezic Bruno Matei – ororilor comunismului românesc. Tot la Editura Polirom, Dan Lungu a publicat În iad toate becurile sînt arse, Marta Petreu, Acasă, pe Cîmpia Armaghedonului, carte distinsă deja cu Premiul „Cartea anului 2011“ de către România literară; Radu Aldulescu a reeditat (în versiune revizuită)Îngerul încălecat (Cartea Românească). Interesant e că, anul trecut, au apărut şi cîteva volume de pr