Festivalul „Luna Fotografiei“ din România a luat startul miercuri, 11 ianuarie, la Craiova. Galeria ARTA a găzduit vernisajul expoziţiei lui Victor Boldâr, care prezintă trupa Phoenix în concert la Craiova, în 1977
De la ora 18.00, mica sală a galeriei a început să se umple, primind fotografi, spectatori de la concertul de atunci, dar şi curioşi veniţi să vadă o altă trupă Phoenix – mai tânără – imortalizată excelent de Victor Boldâr.
Cu o experienţă de peste 50 de ani în această artă, fotograful care l-a surprins pe Henri Cartier-Bresson (considerat părintele fotojurnalismului modern) este modest şi neobişnuit de tăcut. Nu vorbeşte prea mult despre opera lui, dar, când o face, aruncă asupra ei o pătură de simplitate, ca şi cum n-ar însemna nimic. Cu un Fujifilm, care i-a luat locul Zenitului cu film Orwo de altădată, se plimba prin galerie, fotografiind orice cadru i se părea semnificativ, ca la concertul din ‘77. Unul dintre motivele pentru care expoziţia a fost făcută este acela al moştenirii culturale: „Să-i vadă şi tineretul cum arătau acum 35 de ani. Tineretului nu prea o să îi placă, pentru că nu aveau în jurul lor gagici dezbrăcate“, glumea Victor Boldâr în timp ce-şi ţinea strâns aparatul foto.
Puţină lume ştie că numele „Ultimul concert“ al expoziţiei vine de la faptul că acel concert din 1977, de la Grădina Patria, chiar a fost ultimul înainte ca trupa Phoenix să fugă din ţară. Într-o poză sunt imortalizate şi boxele Marshall în care membrii trupei s-au ascuns în timp ce părăseau România. Peste 20 de fotografii ni-i înfăţişează pe Nicu Covaci, Ovidiu Lipan Ţăndărică, Mircea Baniciu, Josef Kappl şi Erlend Krauser în hainele hippie, pe nişte pantofi cu toc imenşi şi cu părul lung, aterizând parcă de la Woodstock-ul american din 1969.
„Găseşte-ţi şira spinării şi învaţă să spui «nu»“
Directorul Muzeului de Artă, Flor