Indicele Big Mac se bazează pe teoria parităţii puterii de cumpărare, care explică faptul că, pe termen lung, ratele de schimb ar trebui să se ajusteze pentru a fi egale cu preţul unui coş cu bunuri şi servicii din diferite state ale lumii, informează The Economist.
Coşul luat în considerare de către jurnaiştii acestei publicaţii este alcătuit doar dintr-un produs comercializat de lanţul de restaurante fast food McDonald's, mai exact, dintr-un Big Mac, al cărui preţ în diferite state ale lumii a fost comparat cu preţul mediu cu care este vândut în Statele Unite ale Americii, de 4,20 de dolari.
În urma realizării acestei comparaţii s-a observat faptul că francul elveţian este supraevaluat cu 62% faţă de dolar. Rata de schimb care ar egala preţul unui Big Mac elveţian cu cel al unui Big Mac comercializat în SUA este de 1,55 franci la dolar, în condiţiile în care valoarea reală a ratei de schimb este de doar 0,96 franci la dolar.
Cel mai ieftin Big Mac vândut în lume, numit Maharaja Mac, este cel din restaurantele McDonald's din India, care este însă diferit faţă de cel american prin faptul că el conţine carne de pui în locul celei de vită.
Un astfel de produs costă în India doar 1,62 dolari, indicele arătând faptul că rupia este subevaluată cu 60% faţă de dolar.
În luna iulie a anului trecut, ultima oară când a fost realizată o astfel de comparaţie, euro era supraevaluat faţă de dolar cu 21%, faţă de 6%, în prezent.
În urmă cu şase luni, atât forintul ungar, cât şi coroana cehescă se apropiau de valorile reale, dar în prezent ambele sunt subevaluate faţă de dolar cu 37%, şi respectiv 18%.
România nu a fost inclusă în studiul The Economist.
Graficul indicelui Big Mac(click pentru a mări)
Sursă infografic: The Economist.
Indicele Big Mac se bazează pe teoria parităţii puterii de cumpărare, care explică faptul c