Aviatia comerciala se pregateste de lupta. 2012 vine cu amenintari pentru marjele de profit ale companiilor - daca la nivel international vorbim de noua schema UE de certificate pentru emisii de carbon si embargoul european impus exporturilor de petrol iranian, la nivel local adaugam si mutarea operatorilor low-cost pe aeroportul Henri Coanda.
Potrivit legislatiei UE, incepand de la 1 ianuarie companiile aeriene trebuie sa cumpere certificate pentru emisii de carbon pentru zborurile care aterizeaza sau decoleaza in cele 27 de state membre ale Uniunii Europene, plus Elvetia, Norvegia si Islanda. Practic, UE vrea ca prin aceasta directiva sa reduca cantitatea de carbon emisa de avioane, promovand in acelasi timp investitiile in tehnologiile ecologice.
"Noua legislatie UE privind emisiile de carbon este unul dintre principalii factori care vor influenta preturile biletelor in acest an", a declarat pentru DailyBusiness.ro Sherif Ussama, directorul general al operatorului local low-cost Blue Air.
Directiva, aprobata la finalul anului trecut si de Curtea de Justitie a Uniunii Europene, a fost imediat contestata de tari ca Statele Unite, China, India pe motiv ca astfel de masuri nu ar trebui luate unilateral, ci printr-un acord international.
Pe de alta parte insa, companiile sunt acuzate de oficialii europeni ca folosesc controversele privind schema de emisii de carbon ca "perdea de fum" pentru a creste costurile suportate de consumatori.
"Daca ne uitam la impactul schemei, va incepe sa se faca simtit numai spre sfarsitul anului. Este foarte clar ca aceste companii cauta pretexte intr-un mod mai mult sau mai putin similar cu atitudinea companiilor de energie cand a fost aplicat pentru prima data un astfel de program", a declarat recent europarlamentarul olandez Bas Eickhout.
Conform unei analize recente a