Estonia şi Rusia au fost ţările care au cunoscut cele mai tragice catastrofe navale civile.
Naufragiul luxosului vas de croazieră Costa Concordia readuce în discuţie alte tragedii asemănătoare care au avut loc în Europa în ultimii aproape 30 de ani. Chiar dacă accidentul din acest weenkend, din largul coastelor Toscanei, a fost destul de spectaculos, şi pe vas se aflau 4.000 de persoane, din fericire nu au fost foarte multe victime: trei morţi, 17 dispăruţi şi 60 de răniţi.
31 august 1986, Rusia: nava sovietică Amiral Nahimov, cu 1.234 de persoane la bord, s-a ciocnit, în largul coastelor oraşului Novorossisk de la Marea Neagră, cu vasul Piotr Vasev, după ce căpitanul navei s-a dus în cabină pentru a se odihni şi a lăsat comanda unui marinar mai puţin experimentat. Peste 400 de persoane şi-au pierdut viaţa.
27 septembrie 1994, Finlanda: 852 de persoane şi-au pierdut viaţa în naufragiul feribotului Estonia, ce făcea legătura între Tallin şi Stockholm, şi care s-a scufundat în apropierea insulei finlandeze Utö. Doar 137 de pasageri au supravieţuit. Aceasta este cea mai mare catastrofă maritimă a unei nave civile în apele europene. La aproape 18 ani de la naufragiul feribotului „Estonia" în Marea Baltică, presa din Estonia este nemulţumită că încă nu se cunoaşte adevărata cauză a acestui dezastru şi punea aceasta pe sema lipsei de voinţă a guvernelor, în special din Suedia, de a demara o anchetă asupra epavei.
4 ianuarie 1995, România: 54 de oameni şi-au pierdut viaţa, fără a exista supravieţuitori, după ce cargourile You Xiu, din Hong Kong şi Paris, sub pavilion maltez, s-au scufundat după ce au lovit digul Portului Constanţa.
25 decembrie 1996, Malta: 283 de persoane şi-au pierdut viaţa în coastele Maltei, după scufundarea misterioasă a vasului Franship, sub pavilion panamez, supraîncărcat cu imigranţi clandestini din Asia