Angajatorii nu urmăresc la candidaţi doar abilităţile tehnice pentru a-şi selecta viitorii angajaţi. Astfel, competenţe care ţin de personalitatea noastră pot departaja doi candidaţi, chiar dacă ambii deţin aceeaşi calificare. Asta înseamnă că cei implicaţi în procesul recrutării doresc o persoană care să şi poată comunica eficient în orice situaţie, să se integreze rapid în orice echipă sau să fie dispusă permanent să-şi înnoiască orizontul cunoaşterii. Prin urmare, nu neglijaţi secţiunea din CV în care vă puteţi descrie mai mult decât prin diplome şi experienţă.
Competenţele care nu sunt specifice unui singur loc de muncă, astfel încât pot fi utilizate în orice context, sunt denumite de recrutori „soft skills" sau „abilităţi soft". Iulia Sara, coordonator programe în cadrul Centrului pentru Carieră - Asociaţia „Career Pass", spune că astfel de competenţe sunt atribute personale care îmbunătăţesc interacţiunea socială şi performanţa la locul de muncă. „Astfel de abilităţi ţin de comunicare, eficienţa personală, soluţionarea conflictelor, rezolvarea creativă de probleme, gândire strategică, construirea de echipe, negociere şi vânzare", explică Sara.
Pe de altă parte, Petru Păcuraru, managing director al Human Performance Development International (HPDI), crede că, dacă s-ar face o comparaţie între un angajat şi un iceberg, abilităţile soft ar fi partea care nu se vede a blocului de gheaţă. „Nivelul personal de conectare al angajatului la echipă, la cultura organizaţiei şi la miză transcende de departe abilităţile lui de a deveni pe termen scurt eficient. Cu alte cuvinte, dacă există un fond bun al unei persoane, însă experienţa şi lipsa de abilităţi în domeniul în care activează nu o fac să treacă la următorul nivel, este cu mult mai probabil ca acea persoană să facă acest pas spre învăţare, decât în cazul complet invers, în care abilităţil