Statul va scoate la mezat operatorul feroviar. Pentru atragerea unui investitor, compania se luptă cu firme similare din Polonia, Slovacia şi Bulgaria. Sursa: ARHIVA EVZ
Despre privatizarea CFR Marfă se vorbeşte de ani buni. Anul trecut, însă, promisiunea de a vinde un pachet majoritar de acţiuni a fost făcută Fondului Monetar Internaţional (FMI). În scurt timp, ministerul Transporturilor va începe demersurile necesare pentru alegerea consultantului.
În 2008, liberalul Ludovic Orban declara plin de optimism că privatizarea CFR Marfă ar fi putut aduce chiar un miliard de euro în vistieria statului. Fostul ministru îşi baza afirmaţiile pe cele 395 de milioane de euro încasate de Ungaria ca urmare a vânzării MAV Cargo, un operator feroviar mult mai mic decât CFR Marfă, către Rail Cargo Austria. Ca o ironie, şi compania românească a depus ofertă pentru a prelua operatorul maghiar. Patru ani mai târziu, CFR Marfă este în căutarea unui investitor.
Să nu ne aşteptăm la un preţ mare
Potrivit fostului preşedinte al Agenţiei pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS), Răzvan Orăşanu, pierderile sau datoriile ar putea reduce valoarea companiei cu 20-30%. Situaţia incertă a patrimoniului ar putea să conducă preţul şi mai mult în jos. "O eventuală privatizare a CFR Marfă - care va fi extrem de dificil de realizat - nu va fi, din punct de vedere economic, o fericire pentru stat", a precizat acesta. De aceeaşi părere este şi consultantul economic Ionel Blănculescu. "Să nu ne aşteptăm la obţinerea unui preţ exorbitant, lumea s-a schimbat în timpul crizei, comportamentele, inclusiv cele investiţionale, s-au schimbat. Câştigul României ar putea fi cu mult mai mare dacă un operator serios şi potent ar prelua CFR Marfă şi ar dezvolta compania astfel încât să devină competitivă", a declarat acesta.
Competiţia pentru atragerea