E, poate, cea mai neomogenă demonstraţie de protest la care asist în România. Atât prin participanţi (pensionari, studenţi, revoluţionari, intelectuali, disponibilizaţi, suporteri, cântăreţi...), cât şi prin revendicări: salarii, pensii, taxa auto, desfiinţarea partidelor, revizuirea unor hotărâri judecătoreşti, Roşia Montană, anularea Legii Dragomir, independenţa faţă de finanţa mondială, demisia lui Băsescu (singura comună, dar şi cea mai greu de negociat). Un numitor comun: indignarea.
Diversitatea tipologică implică şi una comportamentală. Spre deosebire de 1990, acum Piaţa nu mai este populată majoritar de intelectuali cu conştiinţă civică, care şi-au însuşit (măcar formal) arta dialogului în simpozioane. Printre revoltaţi sunt şi „marginali", băieţii de cartier, membrii găştilor, nemulţumiţi şi ei - ca toată lumea - că nu-şi găsesc de lucru, că li s-au tăiat prestaţiile sociale, că se scumpesc toate alea, că poliţia protejează reţelele de cămătari şi proxeneţi şi pe ei îi arde cu pulanele pentru orice matrapazlâc. Ne place sau nu, sunt şi ei parte a societăţii civile.
Pentru ei, confruntarea înseamnă mai ales provocarea de daune adversarului, flegma în ochi, pumnul în plex. Ei au spart geamurile staţiilor de autobuz dintotdeauna, nu neapărat pentru că erau ale „statului", ci pur şi simplu pentru că era noapte şi nimeni nu-i putea vedea. Din acelaşi motiv au smuls oglinda SUV-ului parcat între blocuri. Mulţi fac parte şi din galeriile echipelor de fotbal, pentru că spiritul gregar le este la îndemână, pentru că le este uşor să împartă lumea în „ai noştri" şi inamici, pentru că oricum nu prea au altă distracţie, pentru că de aici se mai poate „ciuguli" un ban. Dar nu asta i-a adus în Piaţa Universităţii, ci faptul că aici îşi pot striga în voie disperarea, că aici sunt, în sfârşit, printre cei care de obicei îi resping, pentru