Guvernul Mario Monti a adoptat, vineri, un vast plan de liberalizare a economiei italiene. Şedinţa de guvern a durat opt ore, iar planul de reforme este întâmpinat cu ostilitate. Avocaţii, taximetriştii, jurnaliştii promit să lupte contra măsurilor
Planul este menit stimulării concurenţei: sunt vizate taxiurile, farmaciile, trasporturile publice locale, distribuitorii de carburanţi, profesiile liberale, asigurările şi băncile.
Potrivit informaţiilor preliminare, planul prevede creşterea numărului licenţelor de taxi, a farmaciilor şi notariatelor ori acordarea libertăţii proprietarilor de staţii de carburant de a se alimenta de oriunde doresc. De asemenea, vor fi eliminate tarifele minimale şi dereglementate vânzările de către retailer. Va fi libelizat şi transportul cu trenul.
Este doar un prim set de măsuri. Ministrul Industriei, Corrado Passera a declarat, potrivit Reuters, că pachete similar vor fi adoptate în fiecare lună.
Confruntat cu creşterea randamentului la obligaţiunile italiene şi recesiune, premierul Mario Monti încearcă cu disperare să convingă pieţele că economia greoaie a Italiei poate fi reformată.
"Poate că liberalizarea taxiurilor şi a farmaciilor nu va avea un mare impact asupra economiei, dar a nu face asta ar însemna să lase impresia că nu poate liberaliza nici măcar taxiurile sau farmaciile", spune Alberto Mingardi, director al Institutului Bruno Leoni.
În Italia, licenţele pentru farmacii de pildă sunt limitate: maximum o farmacie la fiecare 4.000 de locuitori. Farmaciile şi licenţele lor sunt lăsate adesea moştenire şi trec din generaţie în generaţie. Astfel, sunt blocaţi la propriu orice nou-veniţi în afacere, care sunt obligaţi să plătească preţuri prohibitive pentru o licenţă. Spre deosebire de Statele Unite sau Marea Britanie, în Italia nu există mari lanţuri farmaceutice. Atât proprietarii de farmacii,