Simone de Beauvoir, "Memoriile unei fete cuminti", traducere si note de Ioana Ilie, Editura "Humanitas" (tel. 021/311.23.30), colectia Memorii/ Jurnale, 408 p.
In 2008, cand s-a sarbatorit centenarul nasterii sale, s-a putut vedea, in amploarea manifestarilor, cat de incitanta e inca personalitatea si opera legendarei Simone de Beauvoir. O personalitate admirabila si uneori detestabila, care si-a construit pe tot parcursul vietii ea insasi legenda, alimentata cu episoade si idei scandaloase pentru gandirea si morala conservatoare. Daca nu se poate inca vorbi cu detasare despre viata si opera ei, e pentru ca starneste si azi reactii radicale atat admiratorilor, cat si contestatorilor. Dovada numarul mare de carti ce ii sunt consacrate in paralel cu reeditari ale eseurilor, romanelor si volumelor autobiografice semnate de ea. Teoriile si analizele din "Al doilea sex" (1949) stau la baza studiilor de gen care au luat amploare in special in universitatile americane, gandirea feminista si-o revendica printre fondatoare, iar citate din spusele ei (intre care si memorabilul "Nu te nasti femeie, devii") sunt folosite pana la saturatie, chiar si in reclame la cosmetice. Simone de Beauvoir a devenit, datorita si corectitudinii politice, un brand. In timp ce, pana prin anii '80, in cuplul mitificat pe care l-a format cu Jean-Paul Sartre, acesta a avut pondere mai mare ca "papa al existentialismului", ideolog de stanga, activist, prozator si dramaturg, secolul XXI inclina cred balanta in favoarea "Castorului", cum au poreclit-o colegii normalieni cu un joc de cuvinte de la Beauvoir (beaver in engleza inseamna castor). Simone de Beauvoir e azi inca un personaj emblematic pentru eliberarea femeii din conditia impusa de patriarhatul secular, fiindca a avut curajul de a-si afirma in spatiul public gandirea liberala/libertina, curajul de a trai, munci si iubi dupa proprie