E ca în fotbal. Aşa cum un impresar ajunge să câştige sume uriaşe de bani prin vânzarea fotbaliştilor la cluburi din toată lumea, tot aşa firmele de recrutare active pe piaţa medicală locală şi internaţională câştigă prin plasarea doctorilor români în spitalele din străinătate.Desigur, sumele vehiculate în cazul de faţă diferă mult faţă de ceea ce se întâmplă în industria sportului rege, însă mecanismul, pe fond, este asemănător.
Din pricina faptului că nici un spital din Germania nu angajează medici care nu cunosc limba germană, condiţia eliminatorie pentru a profesa fiind ca medicul respectiv să deţină un atestat de limbă, firmele de recrutare şi-au gândit afacerea astfel: oferă, în general, doctorilor români bani pentru transportul cu avionul, cazare şi, uneori, bani de buzunar pe o perioadă de trei luni.Este intervalul de timp în care firma îi pregăteşte ca să devină "fiabili" într-o ţară străină şi le organizează cursuri intensive de limbă . Ulterior, firma trimite spitalelor din Germania CV-urile lor, iar în momentul în care un medic devine atractiv pentru stuff-ul unui spital, intrăm în perioada de probă.Medicul român începe să lucreze în spital, iar dacă managerii sunt mulţumiţi de el şi decid să-l păstreze, atunci oferă firmei de recrutare un comision pentru simplu fapt că l-a adus. Comisioanele nu au o valoare fixă, ci sunt negociate pentru fiecare medic în parte.
Valoarea comisionului încasat de intermediar depinde, evident, de valoarea medicului roman angajat de spitalul german. "Pentru un chirurg pediatru celebru în România, care s-a hotărât să se mute în Germania, înţeleg că firma de recrutare a câştigat 60.000 euro, dar asta este o excepţie, omul chiar e o somitate", explică mecanismul Vasile Astărăstoae, preşedintele Colegiului Medicilor din ţara noastră. Pentru un medic obişnuit însă, în mod frecvent clinicile germane oferă un comision