Acum 100 de ani, Eugene Ely reuşea să culce un avion pe un portavion, avînd la dispoziţie 37 de metri de…pistă de lemn! Marina americană nu avea nevoie de serviciile sale
Start de an 1911. Stă cu mîinile sub cap şi priveşte tavanul. De fapt, trece prin el şi ajunge la nori. Visează…Un băiat bun la toate urcă treptele de travertin pînă la al doilea cat al luxosului “Palace Hotel” din San Francisco. Îl trezeşte din reverie. “Mister E.!” – aşa e strigat, deşi n-are 25 de ani , “Mister E., o telegramă!”. “Cu respect vă anunţăm că USS Pennsylvania pleacă mîine, dis-de-dimineaţă, la ora 7:00, şi am fi bucuroşi să vă avem la bord. Cu respect, Charles F. Pond, comandant!” Asta e! Gata! E chemat pentru discuţiile acelea cu aterizarea pe portavion. Aterizare? Portavion? Sîntem în 1911! Marina civilă a SUA nu e chiar atît de dezvoltată, cea militară nici n-a apărut…Ce e asta?
Dăm kinetoscopul lui Edison, care face furori în epocă, înapoi, ca să aflăm ce şi cum.
Avionul nu-i automobil!
Eugene B. Ely îi zice. De tinerel se băgase ca vînzător la un şmecheraş local, Wemme. Întreprinzătorul cumpărase un avion biplan cu patru cilindri, “GLEEN CURTIS”, miez de miez în acele vremuri. Wemme se temea să tragă de manşă, dar Eugene îi zisese că e mai uşor de condus decît un automobil. Logic, s-a prăbuşit la prima ridicare. S-a simţit dator şi a cumpărat de la patron epava pe care, mai apoi, a pus-o la punct. Pe 5 octombrie 1910, Aero Clubul din SUA îi acorda al 17-lea brevet.
Dimineaţa, la prînz, seara şi între mese, bea adrenalină. Aşa se face că pe 14 noiembrie 1910, Ely decola de pe puntea unui portavion, “USS Birmingham”, de numai 25 de metri. Cădea în gol, roţile gîdilau apa, propulsoarele Curtiss nu-l lăsau la greu, iar avionul se redresa. Primul om din lume care decola de pe un vapor!!!
Ely, Tom Cruise - “Maverick” cu un secol înainte