Rău-intenţionaţi sau pur şi simplu nedocumentaţi, există orădeni care critică vehement existenţa unui singur operator de salubritate în Oradea. Ce nu ştiu sau nu vor să înţeleagă este însă că monopolul serviciilor publice nu este specific Oradiei, ci tuturor localităţilor din România, fiind impus prin lege, cu scopul de a asigura în fiecare localitate o activitate unitară de salubrizare şi de ridicare şi transport a deşeurilor de la populaţie şi de la agenţii economici.
Directorul general marketing-economic al RER Ecologic Service, Gabriela Mălinaş, explică legislaţia, modul în care funcţionează acest monopol şi avantajele sale.
Legea-i lege, nu tocmeală
- Ce legi reglementează serviciul de salubritate?
- În prezent este în vigoare un pachet legislativ care reglementează serviciile comunitare de utilitate publică, anterior denumite servicii de gospodărire comunală, servicii care includ şi salubritatea. Este vorba de Legea 51/2006, a serviciilor comunitare de utilităţi publice, cu completările şi modificările ulterioare, care stabileşte cadrul juridic şi instituţional unitar, obiectivele, atribuţiile şi instrumentele specifice necesare organizării, gestionării şi monitorizării serviciilor comunitare.
Mai există Legea 101/2006 a serviciilor publice de salubrizare, urmată de reglementări secundare aprobate prin ordine ale preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare (ANRSC), aceasta fiind autoritatea competentă care monitorizează şi controlează piaţa serviciilor comunitare de utilităţi publice. De asemenea, ANRSC e instituţia abilitată să autorizeze şi funcţionarea operatorilor prestatori prin procedura de licenţiere, în baza unui regulament de licenţiere aprobat prin Hotărârea de Guvern 745/2007. Licenţa e un act administrativ care certifică permisiunea de a presta un serviciu public într-o arie adminis