Si Puterea, si Opozitia vestesc reforma in sanatate. Victor Ponta propune chiar un pact national pe sanatate. Emil Boc l-a recuperat, in extremis, pe Raed Arafat si promite sa anunte cat de curand noua echipa de elaborare a proiectului controversatei legi, nou cu totul sau doar o imbunatatire a celui existent. '
Cea mai serioasa garantie ca legea va aparea pana la urma este insa faptul ca ea face parte din acordul cu FMI.
Cat despre vointa reala de reformare a sanatatii, politicienii romani trebuie sa o dovedeasca cel putin printr-o masura radicala a zonei care doare cel mai tare in sistemul nostru clientelar si corupt - banii publici. Mai precis, un proiect va fi cu adevarat reformist atunci cand statul va lua mana de pe banii sanatatii, iar instrumentul politic de dirijare a acestora, Casa Nationala de Sanatate, va disparea.
Din acest punct de vedere, proiectul Vladescu a fost o mare ratare. Ce ne propunea el? Banii colectati de la populatie, prin acele contributii obligatorii din salarii, chirii, drepturi de autor, pensii etc., ar fi avut acelasi circuit complicat, destinat drenajului, de pana acum. Adica erau colectati prin ANAF la trezorerie, in galeata comuna a asistentei sociale. Indiferent de suma colectata, guvernul urma sa decida prin proiectul de buget ce suma aloca, anual, Casei Nationale de Sanatate.
La randul ei, Casa de Sanatate urma sa imparta acest fond, garantat de stat, asiguratorilor privati, in functie de tarife fixe per asigurat. Sa zicem (cifrele sunt cu stricta valoare de exemplu), 250 de euro anual pe cap de pensionar asigurat, 100 pe cap de tanar, 300 pe cap de copil etc. Ce facea fiecare asigurator cu acesti bani, adica felul in care isi negocia relatia cu spitalele, cu medicii, era treaba lui.
Cu alte cuvinte, observam ca libera concurenta era doar la un capat al sistemului, pe re