Din 2004, UE a tot finanţat studii ce priveau siguranţa maritimă. Nu a luat însă în seamă concluziile celor care avertizau că o catastrofă de genul Costa Concordia e o chestiune de timp.
În unul dintre studiile UE privind siguranţa maritimă, echipa de experţi internaţionali condusă de Dracos Vassalos (profesor de siguranţă maritimă la Universitatea Strathclyde) avertiza că un accident de tipul Costa Concordia se poate întâmpla oricând.
Studiul se referea la modul de construcţie a navelor. În cazul unor megavapoare precum Costa Concordia, chiar şi o cantitate mică de apă ce ar pătrunde printr-o spărtură în partea aflată sub nivelul mării ar fi „împinsă" către partea opusă a navei şi ar determina răsturnarea acesteia, avertizau experţii citaţi de „The Telegraph". Exact „scenariul" după care pare să se fi produs naufragiul de pe 13 ianuarie.
Acum, după tragedia vasului de croazieră, Uniunea Europeană anunţă că doreşte să‑şi înveţe lecţia. Comisarul european pentru Transporturi, Siim Kallas, a cerut revizuirea legislaţiei în materie de siguranţă maritimă şi a explicat că aceasta va ţine cont de ceea ce s-a întâmplat cu Costa Concordia.
Ce promite Bruxelles-ul
„Siguranţa trebuie să fie pe primul loc. Provocarea este să ne asigurăm că regulile privind securitatea pentru pasageri ţin cont de ultimele inovaţii în materie de design al navelor şi de tehnologie", a explicat Kallas.
Comisarul a cerut statelor membre să ratifice neîntârziat ultima versiune a Convenţiei Internaţionale privind transportul pe mare şi de asemenea să accepte legislaţia privind despăgubirea pasagerilor în caz de accidente (Convenţia de la Atena). Există un organism european în materie - Agenţia Europeană pentru Siguranţă Maritimă (EMSA), însă acesta se ocupă în principal de verificarea modului în care sunt implementate de statele membre directivele.
Legislaţia