Majoritatea comentariilor despre criza europeană s-au concentrat asupra ţărilor PIIGS (Portugalia, Irlanda, Italia, Grecia şi Spania). Dar perioada de recesiune care a urmat după criza financiară din 2008 – 2009, are chiar efecte politice şi economice mai severe în multe din ţările Uniunii Europene, din fostul bloc comunist, scrie revista Forbes.
Acest lucru a fost puternic ilustrat de o statististică privind evoluţia înmatriculărilor auto în perioada 2007 - 2011, prezentată de cei de la New York Times. La capătul listei care cuprinde 24 de ţări europene se află Ungaria, cu o scădere de 73,7% şi România, cu 74,1%. Scăderea medie la nivelul UE era de doar 15,8%.
Este drept, scriu cei de la Forbes, nu toată lumea are nevoie de o maşină, dar statistica este destul de relevantă pentru evoluţia situaţiei clasei de mijloc în devenire. Şi care este rezultatul?
În Ungaria, un naţionalist de dreapta, încearcă să dobândească o putere tot mai mare extinzându-şi influenţa inclusiv asupra băncii centrale. Ţara riscă nu doar să fie pedepsită de instituţiile internaţionale, dar şi să fie izolată de lumea în care a reintrat după 1990.
În România, o mulţime de oameni au protestat zilele trecute, cerând demiterea unui guvern care a implementat politici de austeritate. Sursa durerii nu este însă domestică. În această ţară, ca în toate cele care sunt foşti sateliţi ai Uniunii Sovietice, cum ar fi Ucraina, Moldova sau Belarus, unul din debuşeurile la care s-a apelat până acum a fost blocat: joburile din Europa dezvoltată ocpupate de mulţi din emigranţii din aceste ţări s-au împuţinat sau au început să fie ocupate din nou de autohtoni. Aşa că românilor nu le-a mai rămas altceva decât să se zbată în recesiune.
O revenire economică ar putea netezi problemele
O revenire economică la nivel global ar putea netezi aceste prob