Gherasim Luca este unul din pseudonimele poetului Salman Locker, născut la Bucureşti în 1913, teoretician al suprarealismului, activ participant la mişcarea avangardistă şi component al grupului unde activau şi Gellu Naum, Victor Brauner, Jack Herold, Virgil Teodorescu, Dolfi Trost etc. Autoexilat în Franţa, unde după ce se apropie de Paul Celan, Jea Arp, Frnacois Di Dio, Max Ernst, scrie poeme în franceză şi mai ales desenează şi execută colaje, desene-instalaţii, obiecte etc., ghidându-se după principiul atât de drag suprarealiştilor: hazardul. Iată un fragment din „lecţia de cubomanie„, teorie inventată de Gherasim Luca, în care regăsim şi „arta sa poetică”, dar şi sugestii asupra modului său de viaţă: „Alegeţi trei scaune, două pălării, câteva umbrele, câteva pietre, mai mulţi arbori, trei femei goale şi alte cinci bine îmbrăcate, şaizeci de bărbaţi, câteva case, vehicule din toate epocile, mănuşi, telescoape, etc. Tăiaţi totul în bucăţi mici şi amestecaţi-le bine într-o piaţă largă. Reconstituiţi după legile hazardului sau cum vi se năzare şi veţi obţine peisajul pe care vi l-aţi dorit întotdeauna.”
Am menţionat amănuntele de mai sus din viaţa acestui suprarealist nedrept de ignorat de criticii literari sau de artă plastică de la noi, (dar nu şi de omologii lor francezi), pentru a încerca să decodificăm universul teatral propus nouă de regizor, de coregrafa Mălina Andrei şi trupa de actori tineri în frunte cu Cornel Răileanu şi Loredana Grigoriu.
Credem că, pornind de la acest crez artistic ce avea să-l ducă pe Gherasim Luca la multe reuşite artistice, dar şi la repetate încercări de sinucidere, ce au sfârşit cu cea din 1994, când s-a aruncat în apele Senei, regizorul Horaţiu Mihai a creat un spectacol uluitor, apelând la mişcare, la mijloacele teatrului-imagine, la video şi ligth design şi la muzică, în condiţiile unui text minimal, elemen