Público, Lisabona: În timp ce cea mai mare parte a ţărilor taie din bugetul culturii din cauza austerităţii, industria de film daneză a devenit una dinntre cele mai importante din Europa datorită unei politici voluntariste a subvenţiilor şi a investiţiilor în tineri.
Articol preluat din Presseurop.eu/ro, revistă a presei europene, în zece limbi În timp ce aici, în Portugalia, continuăm să dezbatem asupra politicilor de finanţare a artelor, mai la Nord, Danemarca, o ţară de două ori mai mică şi mai puţin populată decât a noastră, a devenit unul dintre cele mai importante state în domeniul producţiilor cinematografice.
Cum a reuşit asta? Concentrându-şi eforturile asupra copiilor şi a tinerilor. Care este interesul de a cheltui banii contribuabilului pentru a subvenţiona filme? De ce nu pot avea singuri "grijă" de ei înşişi? Henrik Bo Nielson, directorul Det Dansk Filminstitut (Institutul danez de cinematografie), ne explică faptul că politicienii au răspuns deja la aceste întrebări într-un mod convingător şi într-o perspectivă pe termen lung la începutul anilor 1970.
În Danemarca, au fost puse întrebări importante, dar care nu mai fac subiectul unei dezbateri. În plus, răspunsurile luau în considerare ambiţiile pe care le fixam în raport cu cetăţenii, şi mai ales cu copiii. Ambiţii care nu au încetat să se dezvolte.
60 de spectatori pe reprezentaţie
Fapt ce se reflectă perfect în legea care, în anii 1980, a stabilit că un sfert din suma totală a subvenţiilor vărsate în fiecare an în cinematografie – în jur de 70 de milioane de euro – trebuia să fie investit în activităţi şi producţii vizând copiii şi tinerii.
Cifrele vorbesc de la sine: în fiecare an, în Danemarca, se vând aproape 13 milioane de bilete în 162 de săli de cinema din ţară, ceea ce înseamnă o medie de 60 de spectatori pe reprezentaţie. În Top 20 al celor mai văzute film