După apariţia motoarelor de căutare, oamenii nu-şi mai folosesc mintea ca principală sursă de informaţii, ci apelează tot mai des la internet.
Un studiu recent arată că motoarele de căutare au modificat felul în care acţionează memoria umană. Astfel, oamenii nu mai reţin informaţii, ci doar locul unde pot fi acestea găsite pe internet.
Cercetătorii americani de la universităţile Columbia, Wisconsin-Madison şi Harvard susţin că, în era Google, când vrem să aflăm un lucru, folosim internetul exact în acelaşi mod în care un computer foloseşte un hard-drive extern. Mai mult, ne bazăm atât de mult pe smartphone-urile şi laptopurile noastre încât, atunci când nu reuşim să aflăm imediat o informaţie, ne retragem şi renunţăm complet la idee.
„Atunci când sunt confruntaţi cu dileme grele, oamenii tind să apeleze la computere pentru a căuta rezolvarea. Contăm pe motoarele de căutare aşa cum ne bazăm pe prieteni sau pe colegi de muncă", a declarat Betsy Sparrow, coordonatoarea studiului.
Internetul, hardul extern al omului
Oamenii de ştiinţă au realizat mai multe teste pentru a-şi verifica teoria. Într-unul dintre ele, participanţii au primit întrebări de cultură generală, iar concluzia a fost că subiecţii s-au descurcat mai bine la întrebările care conţineau termeni din domeniul calculatoarelor. Din alte două teste a reieşit faptul că oamenii reţineau mai degrabă locul unde pot găsi o informaţie online, decât informaţia în sine. De asemenea, studiul a mai arătat că subiecţii sunt predispuşi să uite imediat o informaţie nouă, atunci când ştiu că o pot căuta mai târziu pe internet.
„Avem acces la internet 24 de ore pe zi şi suntem rareori offline. În aceste condiţii ne este foarte greu să ne amintim cum procedam să obţinem informaţiile dorite înainte ca internetul să devină omniprezent în vieţile noastre. Internetul s-a dezvolt