Despre importanţa zilei de 24 ianuarie, semnificaţia sa istorică, învăţămintele şi opiniile unui dascăl pasionat, citiţi în interviul de mai jos cu Monica Alexandra Şincan, profesor de istorie la Gimnaziul “Europa” din Târgu-Mureş.
Reporter: Faceţi un scurt istoric al activităţii dumneavoastră…
Monica Şincan: Am predat la liceul din Horezu, judeţul Vâlcea, apoi la un colegiu din Drăgăşani, am ajuns apoi la Liceul de Artă şi Liceul Pedagogic din Târgu-Mureş. Acum sunt profesor titular aici, la Gimnaziul “Europa” şi la Colegiul Economic „Transilvania”.
Rep: Ce implicaţii are predarea acestei materii?
M.Ş.: Eu fac din plăcere această meserie. Încerc să îi fac pe copii să fie atraşi de ea pentru că marea majoritate au ideea preconcepută că istoria înseamnă date şi multă materie de memorat. Eu îmbrac datele în evenimente şi mizez pe logică. La o lecţie, au una sau două date de memorat, dar nu mai mult.
Rep: Ce trebuie să învăţăm din trecut?
M.Ş.: Avem multe lucruri de învăţat; trebuie să luăm elementele pozitive dar nu trebuie să le neglijăm nici pe cele negative pentru că avem de învăţat. Istoria trebuie studiată. Putem întotdeauna alege modele din trecut. Eu îl prefer pe Carol I.
Rep: Care este importanţa zilei de 24 ianuarie?
M.Ş.: Ziua de 24 ianuarie este cunoscută ca “Mica Unire” a celor două Principate, Ţara Românească şi Moldova, în 1859, având în centru personalitatea lui Cuza. I se spune astfel deoarece s-au unit doar două Principate. Este un eveniment important.
Rep: Cum percep elevii această zi?
M.Ş.: Elevii sunt destul de receptivi. I-am pregătit pentru această zi, ca în fiecare an, aşadar ei nu uită de semnificaţia acestei zile. Am observat că şi mass-media pune accentul pe această zi. Nu s-a întâmplat să întreb pe elevi despre semnificaţia acestei zile şi ei să nu îmi dea un răspuns corect. La încep