În perioada ianuarie – iunie 2012 se va derula acţiunea de evaluare a potenţialului somatic, funcţional şi motric al populaţiei şcolare. Ne-am adresat profesorului Adrian Rucoi, inspector şcolar pentru edicaţie fizică şi sport, pentru mai multe precizări referitoare la realizarea acestei evaluări în unităţile de învăţământ.
Reporter: Care este rolul acestei evaluări?
Adrian Rucoi: Este o testare la nivel naţional şi este binevenită. Din zece în zece ani se face o testare a potenţialului biomotric al populaţiei din România. În acest an sunt testate clasele a I-a, a V-a, a IX-a şi a XII-a şi este posibil ca în anii următori să fie testate toate clasele.
Rep.: Care sunt criteriile de evaluare?
A.R.: Există nişte baterii de teste care se vor aplica unitar, în toată ţara, se vor culege nişte date care se vor interpreta şi se va desprinde o concluzie legată de nivelul potenţialului biomotric la ora actuală a populaţiei şcolare din România. Bateriile de test au fost realizate de Universitatea de Fizică şi Sport din Bucureşti, în protocol cu Ministerul Învăţământului. Privitor la aceste evaluări, noi am fost instruiţi la Bucureşti, în luna decembrie a anului trecut. Ghidul cuprinde: măsurătorile somatice şi funcţionale, atitudinea globală a corpului, înălţimea, greutatea, anvergura şi probele de motricitate: navetă 5×5 metri, flotări în plan înclinat la clasa I, flotări normale, aruncarea mingii de oină, genoflexiuni, săritura în lungime de pe loc, ridicarea trunchiului, extensia trunchiului, alergare de durată, de rezistenţă. Rezultatele se trimit la Universitatea din Bucureşti.
Rep.: Ce rezultate estimaţi că veţi obţine?
A.R.: Nu pot să trag o concluzie înainte de testare dar părerea mea este că rezultatul va fi mult mai slab decât în urmă cu zece ani pentru că elevii nu mai fac mişcare, aşa cum făceau atunci. Acesta este şi scopul ace