2005 a fost anul antreprenoriatului, 2012 este anul in care piata s-a intors la nivel de finantare in urma cu 10 ani. Intre au fost anii boom-ului, ai speculatorilor si jocului cu cifrele, astfel descrie ultimii 7 ani, Razvan Gherghe, directorul firmei de consultanta imobiliara Cushman&Wakefield.
“Vedeam din toate partile dorinta de a face business in Romania. 2005 a fost anul antreprenoriatului cu substanta nu al speculatorului, ca 2007 si 2008. In 2007 era un joc al cifrelor”, spune nostalgic Gheorghe.
Cei 7 ani care au trecut din 2005 au fost si buni si rai. Criza a omorat jocul cifrelor din 2007-2008, iar acum, in opinia sefului Cusfman&Wakefield piata s-a intors in 2002.
“Piata este astazi ca in 2002. Suntem blocati de dobanzile uriase, avem inflatie mare. O piata de cash”, spune Razvan Gheorghe.
Totusi, piata de astazi este si fundamental diferita de cea dinainte de boom-ul economic din 2007-2008.
“Acum fata de anii dinainte de boom este ca acum nu putem sa zicem ca nu exista competitie”, mai spune Gheorghe.
Mai mult, Gheorghe isi aminteste ca prin 2003 apetitul de a investi in Romania nu era atat de mare, existand o competitie mare la nivel regional cu Polonia, Cehia si Ungaria. Atunci aveai ce sa cumperi pe aceste piete. Acum apetitul este scazut din cauza problemelor financiare.
Cum arata piata de retail acum 7 ani?
Spre finalul anului, in Romania existau 9 mall-uri , dintre care trei in Bucuresti: Bucuresti Mall, Plaza Romania si City Mall (deschis in octombrie 2005-n.r.).
In prezent, numarul centrelor comerciale din Capitala este trei ori mai multe mall-uri la care se adauga mai multe parcuri de retail importante si alte cateva proiecte aflate in constructie sau in pre-inchiriere. Daca in 2005 se discuta de un numar mic de mall-uri existente, acum cel putin pe piata din Capitala se discuta de o su